zondag 31 maart 2013

Stadsdichter

Tsja, best een raar verhaal. Op verzoek van van een lieve mede dichteres toch ingeschreven voor de functie van stadsdichter, ik wilde eerst niet, dacht dat mijn manier van dichten niet datgene was wat men zocht. Twee gedichten in mijn geheel eigen stijl opgezocht ("oude gebouwen" en "geen keus") en ingezonden. Een paar dagen geleden het bericht, u zit in de finale en mag op 30 maart een battle aangaan met de overige finalisten. Extra opdracht:"schrijf een gedicht over nachtcultuur". heeee, ik was net bezig met een lied daarover, dus enkele zinnen daaruit geleend en omgebouwd (zoals ik dat wel vaker doe), en gisteren het gedicht voorgedragen,en...... geheel onverwacht gewonnen! Ik heb er zin in!



Nachtcultuur

gehaaid heeft de haan drie maal gekraaid
geldkraan dichtgedraaid
artiesten en kunstenaars
verbannen maar niet verloren
volg ze naar donderend donker
waar je mijn werkelijkheid nog kunt horen

in zacht strelende stralen
flirten met de maan
gapen naar haar
gave volle ronde vormen
gluren naar ruimtes
waar zuivere geluiden
diep gewortelde verlangens blussen

teder licht
duwt je naar binnen
waar je portretten hoort
beelden ruikt
kunst ademt
gek wordt
van verrukking

zwoel zweet laat je swingen
en drinken van muziek
totdat je
dronken tollend van gezongen woorden
terug zweeft naar huis

vlug nu
want het wordt weer
dag nacht
dag cultuur

Marco van der Bij, 25-03-2013

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Geef je reactie....